Hírek
2012. Március 01. 14:07, csütörtök |
Belföld
Forrás: mno.hu / MTI
Meglékelte a Tisza jege az egykori diszkóhajót
Megsüllyedt Szegeden a Szőke Tisza, miután az olvadó jég benyomta a 95 éves, egykor diszkóhajóként is üzemelő gőzhajó elkorrodálódott oldallemezét.
A tápéi téli kikötőben lehorgonyzott hajó kajütablakain beömlött a víz, s ennek következtében a műemlékké nyilvánított jármű megbillent – írta csütörtökön a Délmagyarország.
A napilapnak a kikötőt üzemeltető Mahart Tiszayacht Kft. termelési vezetője elmondta: rossz állapota miatt nem kapott engedélyt a Szőke Tisza arra, hogy a folyóparton horgonyozzon, 2000 óta áll a tápéi téli kikötőben. Több tulajdonosváltás során sem sikerült elkezdeni a felújítását, várható volt, ami történt a hajó oldalán kialakult repedések miatt – közölte a lappal Molnár János. Mint hozzátette: többször figyelmeztették írásban a tulajdonosokat, majd saját hatáskörben tavaly októberben úgy döntöttek, hogy a part mellé vontatják a 95 éves gőzhajót – hogy ne a kikötő közepén süllyedjen el.
A tulajdonosok másfél éve nem fizetnek bérleti díjat, nem foglalkoznak a hajóval. A kikötő szakemberei minden harmadik nap szivattyúzták róla a vizet, de a természettel nem tudták felvenni a harcot: a jég vasárnap olvadás közben benyomta a repedésektől hemzsegő oldallemezt. Betört a víz, a Szőke Tisza megbillent – magyarázta Molnár, aki ezek után sem látja reménytelennek a helyzetet. A felújítás csak a tulajdonoson múlik. A cég ellen azonban felszámolási eljárás zajlik.
A Szőke Tisza gőzhajó felújítására a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kft. 2010-ben 556 millió forint támogatást nyert, a cég azonban nem tudja előteremteni az önrészt, ezért kihátrált a pályázatból. A pályázatban az szerepelt, hogy a műemlékké nyilvánított gőzhajó felújításával egyedi, országos hírű, szezonalitástól független interaktív bemutatóhelyet alakítanának ki a Tiszán. A tulajdonosok célja a legmodernebb eszközökkel felszerelt audiovizuális kulturális centrum létrehozása, ahol a tiszai életet, a hajózástörténetet bemutató kiállításokon kívül büfé, kávézó és ajándékbolt is működne.
A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették. Ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött, és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára ötven éve újították fel. A hajó állapota úgy leromlott, hogy 2000-ben a tápéi kikötőbe kellett vontatni. A tulajdonosok csak a minimális felújításokra költöttek: a meggyengült hajótestet például egy helyen betonnal öntötték ki.
MTI / mno
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 21. 07:51, csütörtök | Belföld
Szijjártó Péter: Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége hazánkban építi fel az első gyárát a régióban
Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége Magyarországon építi fel első közép-európai gyárát, kétszáz új munkahelyet teremtve ezzel Dunavarsányban - jelentette be szerdán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Budapesten.
2024. November 21. 07:49, csütörtök | Belföld
David Pressman bejelentette távozását
A liberális demokrácia védelmének fontosságáról tartott beszédet David Pressman budapesti amerikai nagykövet, akinek mandátuma január közepén jár le.
2024. November 20. 07:39, szerda | Belföld
Pintér Sándor: az elmúlt két évben több mint kilencven intézkedés segítette az egészségügy jobbítását
Az egészségügy jobbítását több mint kilencven intézkedés segítette az elmúlt két évben - mondta Pintér Sándor belügyminiszter a Magyar Kórházszövetség és a Medicina Fórum közös konferenciáján kedden Budapesten.
2024. November 19. 07:56, kedd | Belföld
Gyulay Zsolt: elsősorban elköteleződés, konszenzus kell az olimpiarendezéshez
Elsősorban el kellene köteleződni, társadalmi konszenzusnak kellene kialakulnia ahhoz, hogy Budapest, illetve Magyarország egyszer olimpiát rendezhessen